Monday 25 March 2013

Latar Belakang MATAQ Darul Imtiyaz

KEMASKINI 2016


Pada tahun 2010, Madrasah Tahfiz Al Quran (MATAQ) Darul Imtiyaz ditubuhkan atas nama Kelab Rakan Quran (KRQ) yang bertapak di Taman Muzaffar Height, Hang Tuah Jaya, Ayer Keroh, Melaka.

Diasaskan dengan jumlah tenaga pengajar seramai 2 orang dan 30 orang pelajar lelaki dan perempuan. Berkonsepkan Tahfiz Separug Masa, MATAQ  terus diperkenalkan dengan masyarakat khususnya di Negeri Melaka, sehingga berjaya menghasilkan sistem pendidikan Al-Quran dan Tahfiz yang tersendiri dan mampu membuka peluang bagi pelajar bukan hufaz untuk menghafaz Al-Quran.

Hasil dari usaha para asatizah (guru-guru) MATAQ Darul Imtiyaz dikembangkan lagi dengan mula menawarkan pengajian sepenuh masa (berakademik dan tanpa akademik) sekitar tahun 2014. Bermula dengan jumlah pelajar tajaan seramai 10 orang.

Melihat kepada jumlah pelajar dan keadaan tempat yang sempit dan tidak kondusif, MATAQ Darul Imtiyaz berpindah ke sebuah lokasi baru di mukim Cheng dengan menyewa premis bangunan kedai pejabat.


Sehingga ke hari ini, MATAQ Darul Imtiyaz terus mengembangkan sayap dengan menawarkan pengajian Al-Quran yang bersistematik bagi mengisi permintaan dan keperluan pelajar yang ingin menguasai ilmu Al-Quran dan SunnahTurut membuka lembaran baru dengan kuliah pengajian kitab bulanan dan mingguan bersama para Habaib (Cucu-cicit Rasulullah S.A.W) dan juga bersama para ulama tempatan dan luar negara yang bermanhajkan Ahli Sunnah Wal Jamaah

MATAQ Darul Imtiyaz juga berhasrat agar menjadi gerbang ilmu ukhrawi sejajar dengan kehendak syariat dalam menyebar luaskan ilmu agama kepada masyarakat khususnya di Melaka dan di Malaysia amnya.


No comments:

Post a Comment